Pedagogische visie


Bij 'Klavertje' krijgen kinderen de gelegenheid om in een kleinschalige, huiselijke sfeer spelend te ontwikkelen.

Er wordt gewerkt binnen een positief pedagogisch klimaat waar kinderen zich veilig en vertrouwd kunnen voelen. Dit wordt bereikt door het feit dat er maar één leidster aanwezig is en dat de opvang in een woonhuis plaatsvindt.

Er is dan genoeg ruimte om de kinderen individueel genoeg persoonlijke aandacht te geven.
~
Er is een duidelijke dagstructuur, zodat kinderen weten waar zij aan toe zijn. De kinderen krijgen vaak ook de mogelijkheid om buiten te spelen. Dit kan in de achtertuin zijn, maar ook als we naar een speeltuin gaan of gaan wandelen. Buitenspelen is erg goed voor de ontwikkeling en erg gezond.

Bij 'Klavertje' heeft ieder kind een eigen bedje, netzoals thuis. Ook dit ondersteunt het gevoel van veiligheid en vertrouwen. Voorop staat dat de kinderen het naar hun zin hebben en zich fijn voelen, dit is altijd het uitgangspunt.

Daarnaast worden Brownie en Noga ook ingezet tijdens de dagstructuur. Dieren stimuleren zowel de sociaal-emotionele ontwikkeling als de taal-ontwikkeling. Onderzoek heeft zelf bevestigd dat kinderen die met dieren opgroeien, zelfverzekerder en weerbaarder zijn.

Noga en Brownie worden daarom tijdens het dagritme veel betrokken. De kinderen mogen ze aaien, met ze spelen, eten geven maar ook leren dat wanneer ze moe zijn ze moeten slapen en met rust gelaten moeten worden.

Mocht het nodig zijn kunnen de honden altijd achter een veiligheidshekje in een aparte ruimte geplaatst worden.

Kinderen worden nooit alleen gelaten met de honden!



Share by: